
Hur mycket kostar det att annonsera på Facebook?
Du berättar för Facebook hur mycket du vill spendera på annonser. Vi försöker sedan få så många resultat som möjligt för detta belopp. Om du vill spendera 5 USD per vecka så kan du göra det. Om du vill spendera 50,000 USD per vecka så kan du göra det.
Obs! Vissa typer av avancerade annonser kräver ett minimibelopp för att fungera. Du får en avisering om detta medan du skapar dem.
Grunderna för debiteringar
Det finns två sätt att definiera kostnader på:
- Totalt spenderat belopp
- Kostnaden för varje resultat du får
Du styr det totala belopp som spenderas via din budget. Du styr din kostnad per resultat via budstrategin. (Om du är osäker på vilket bud du ska lägga kan vi göra automatiska bud åt dig med avsikt att spendera din budget jämnt fördelat under annonsens körningstid.) Vi erbjuder även andra sätt att garantera att du inte spenderar mer än du vill:
- Kampanjens beloppsgräns. Ange det maximala belopp som du vill spendera på en viss annonskampanj.
- Kontots beloppsgräns. Ange ett maxbelopp som du är villig att spendera på alla kampanjer du kör.
Detta får du av Facebook-annonser
Du får ut två primära saker av en Facebook-annons:
- Möjligheten att nå ett visst antal och en viss typ av personer.
- Så många av de resultat som är viktiga för dig (uttryckt genom typen av marknadsföring/annons du väljer på din sida eller alternativet optimeringshändelse som du väljer när du skapar ett Ad Set) som möjligt från dessa personer.
Med tanke på egenskaperna i din annons (inklusive budget, bud och inriktning) uppskattar vi hur många du kan nå och vilka resultat du kan få innan du beställer annonsen. Detta kan hjälpa dig avgöra om du ska beställa annonsen eller inte. Ta reda på hur du visar dina uppskattade resultat.
Under och efter kampanjen skickar vi aviseringar om resultatet för din annons. Du kan även visa dina resultat på fliken Annonscenter på din sida (om du skapar annonsen från din sida) eller i Ads Manager. Vi rekommenderar att du visar dina resultat under och efter kampanjen. Utöver att hjälpa dig förstå vad du fått ut av annonsen kan det även hjälpa dig göra anpassningar för att nå dina resultatmål.
Om vi inte kan ge dig det resultat du vill ha inom ramarna för din budget, ditt mål och din budstrategi, slutar vi leverera din annons. Du debiteras inte förrän vi levererar dina resultat.
Här köper du Facebook-annonser
Det finns två gränssnitt för köp av Facebook-annonser:
- Din sida. Detta är det enklaste sättet att köpa annonser, men saknar några av anpassningsalternativen från Ads Manager. Du kan göra det på en mobil enhet, en dator eller i appen Sidhanteraren.
- Ads Manager. Detta gränssnitt vägleder dig genom stegen för att skapa en kampanj. Det är tillgängligt på datorer och som en mobilapp.
Wikipedia information om Facebook
Facebook Facebook är ett socialt medium eller en social nätverkstjänst som skapades i februari 2004 och numera drivs och ägs av Meta Platforms, som också äger bland annat Instagram och Whatsapp. I juni 2017 hade Facebook mer än två miljarder aktiva användare per månad. Användarna kan skapa en personlig profil, lägga till andra användare som ”vänner” och utbyta meddelanden, samt få automatiska meddelanden när någon laddar upp meddelanden eller media på deras profil. Dessutom kan användare ansluta sig till intressegrupper, som exempelvis arbetsplats, skola eller universitet. Facebook har fått sitt namn efter de fotokataloger som i USA delas ut till studenter av universitetens administration, vars syfte är att hjälpa studenterna att lära känna varandra bättre. Facebook grundades 2004 av Mark Zuckerberg och hans college-rumskamrater Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz och Chris Hughes. Till en början begränsades registreringen på webbplatsen till endast Harvardstudenter, men utökades senare till några andra universitet och öppnades successivt för studenter vid övriga universitet i USA och Kanada, high school-studenter, och slutligen för allmänheten först i USA och senare i resten av världen. Facebook blev tillgängligt för användare i Sverige den 26 september 2006.Vardagligt kan Facebook även kallas Fejjan eller förkortas ofta som FB.Synonymer till annons
- reklam, säljbudskap, säljerbjudande; meddelande, kungörelse, tillkännagivande