Vad är Google Adwords marknadsföring? - Sökmotoroptimeringen.se

google ads

Google Adwords annonser heter nu Google Ads

Google Ads är den perfekta marknadsföringskanalen för dig som snabbt vill nå ut med dina annonser till dina potentiella kunder. Du bestämmer själv för vilka du vill synas, när du vill synas och hur mycket du är beredd att betala varje gång någon klickar sig in på din webbplats.

Vare sig du vill få fler besökare till din webbplats, öka din försäljning eller få fler samtal så är Google-annonsering optimalt för dig. Med Google Ads kan du synas varje gång någon söker på dina produkter eller tjänster. Med över 50 miljoner sökningar dagligen bara i Sverige kan du nå ut till dina kunder så fort de letar efter dina tjänster eller produkter.

Så mycket kostar de 99 dyraste sökorden på Google Adwords i Sverige

Google Ads auktioner

De första sidorna som kommer upp efter en Googlesökning har ofta en annons vid sidan av sig. De ligger där på grund av adwords. Adwords tillåter företag att synas först vid de sökningar de är villiga att köpa platsen vid. Adwords fungerar så att sökorden eller fraserna aktioneras ut och vinnarna får betala per klick till sidan de annonserat.

Betala inte för mycket pengar

Problemet här är att många sätter upp konton på adwords utan att veta exakt hur det fungerar. Detta leder ofta till att företagen missar målet och betalar för mycket pengar per klick eller får för få klick på sin annons. Att använda Adwords blir därför en dyr kostnad mot för vad företaget får tillbaka. Vid köp av annonser kan företaget välja vilka ord/fraser annonsen ska synas för. Detta görs genom att använda matchningar.

Sökordsmatchning

Det finns olika typer av matchningar, två exempel är breda matchningar och frasmatchningar. Breda matchningar syns så fort ett sökord används medan frasmatchning är smalare och används vid specifika sökord eller fraser.

Både den breda matchningen och frasmatchningen kan begränsas med hjälp av negativa matchningar som förhindrar att annonsen visas vid vissa sökningar. Detta används när annonsföretaget inte vill associeras med eller som är irrelevanta för företaget. Den sista formen av matchning är exakt matchning som bara visas då sökningen exakt matchar det som har angivits i sökningen.

Matcha det som erbjuds i annonsen

Vid uppsättningen av Google adwords rekommenderas att begränsningar sätts upp så att sökningarna som görs matchar det som erbjuds i annonsen. Företagen kan också genom detta hålla koll på utgifterna som blir i adwords och förhindra onödiga utgifter. Vid köp av annonser med adwords är det viktigt att uppmärksamma att det kan finnas konkurrens om sökorden som söks. Konkurrensen gör att priset per klick kan öka om många företag prioriterar att hamna högst upp i sökresultatlistan. Det rekommenderas därför att använda sig av negativa matchningar för att förhindra överflödiga klick i syftet att optimera effekten av sin investering i adwords.

Matcha målgrupp

En annan del i användandet av adwords är något som kallas ”retargeting”. Detta görs för att nå specifika eller särskilda grupper eller målgruppspaket. Dessutom är det rekommenderat att använda sig av dynamiska sökannonser för att få annonsen att uppfattas som mer relevant.

Synonymer till annons

  • reklam, säljbudskap, säljerbjudande; meddelande, kungörelse, tillkännagivande

Wikipedia information om Google Ads

Google Ads Google Ads (previously Google AdWords, before July 24, 2018) is an online advertising platform developed by Google, where advertisers pay to display brief advertisements, service offerings, product listings, video content, and generate mobile application installs within the Google ad network to web users.Google Ads has evolved into Google's main source of revenue, contributing to Google's total advertising revenues of US$95.4 billion in 2017. Google Ads offers services under a pay-per-click (PPC) pricing model. Although an advanced bidding strategy can be used to automatically reach a predefined cost-per-acquisition (CPA), this should not be confused with a true CPA pricing model.Sales and support for Google's AdWords division in the United States is based in Mountain View, California, with major secondary offices in Hyderabad, Dublin, Singapore, Ann Arbor and New York City. The third-largest US facility is the Googleplex, Google's headquarters, which is located in Mountain View, California. Google AdWords engineering is based at the Googleplex, with major secondary offices in Los Angeles and New York. As of June 2018, Google derives 86% of its total revenues from trading advertising inventory through AdWords, DoubleClick AdExchange, and DoubleClick Bid Manager, among others.