Duplicate content – Vad menas med duplicerat innehåll?

Duplicate content

Ibland får man på nätet problem med duplicerat innehåll. Detta är fallet när stora delar av identisk eller mycket likartad text framträder på mer än en webbsida, antingen inom en domän eller tvärs över domäner. Duplicerat innehåll betraktas som bekymmersamt vid sökmotoroptimering (SEO) eftersom sökmotorer undviker att inkludera likartade webbsidor i sökresultaten, vilket kan riskera användarupplevelsen.

Det finns personer som menar att duplicerat innehåll enbart kommer skada din webbplatsranking vid sökmotoroptimering om det är skräppost. Den som vill minska risken för dubbletter på sin webbplats, kan ha nytta av följande punkter:

  • Använd 301-koder och dirigera om trafik från gamla eller arkiverade webbadresser till nya webbadresser. Detta gör att risken för duplicerat innehåll blir betydligt mindre.
  • Använd noindex-taggen. Ifall det förekommer sidor på din webbplats med duplicerat innehåll som du inte önskar ska synas i sökresultaten; använd noindex-taggen för att avindexera dem.
  • Använd taggen ”rel=canonical”. Om det finns flera versioner av en sida med mycket likartat innehåll, använd den kanoniska taggen för att tala om för Google vilken version som är den “kanoniska” URL-adressen, originalet.

Nedan finner ni en intressant artikel om duplicerat innehåll på engelska:

Myten om duplicerat innehåll hur blir man straffad

Hur mycket duplicerat innehåll finns på nätet
Hur mycket av nätet har duplicerat innehåll? Enligt Matt Cutts är 25-30 procent av webben duplicerat innehåll. En nyligen genomförd studie av Raven Tools baserat på data från deras webbplatsrevisorverktyg fick ett liknande resultat att 29 procent av sidorna på nätet är duplicerat innehåll.

Duplicate Content - Vad ska man tänka på, hur fungerar det?

Synonymer till duplicera

  • mångfaldiga, göra kopior av; fördubbla, dubblera

Wikipedia information om Duplicate_content

Duplicate content Duplicate content is a term used in the field of search engine optimization to describe content that appears on more than one web page. The duplicate content can be substantial parts of the content within or across domains and can be either exactly duplicate or closely similar. When multiple pages contain essentially the same content, search engines such as Google and Bing can penalize or cease displaying the copying site in any relevant search results.