
Långa sökord (Long-Tail Keywords)
Långa sökord är längre och mer specifika sökordsfraser som besökare brukar använda när de söker efter något på nätet. De är lite kontraintuitiva, först, men de kan vara mycket värdefulla om du vet hur du använder dem.
Ta det här exemplet: Om du är ett företag som säljer hemsidor är chansen att din sida aldrig kommer att dyka upp i toppen av en organisk sökning efter “hemsida” eftersom det finns för mycket konkurrens (det är särskilt sant om du är ett mindre företag eller nystartat). Men om du fokusera på dem som vill köpa hemsida genom att ange sökordet “köpa” och sedan ange din produkt “hemsida” och till slut mer specifikt ange var du säljer hemsidor , exempelvis Stockholm då får du sökfrasen: Köpa hemsida Stockholm
Att hantera långa sökord handlar helt enkelt om att skapa bättre kommunikation mellan ditt företag och de kunder som redan är ute och aktivt söker det du tillhandahåller.
Självklart kommer du att dra mindre trafik med ett långt sökord (Köpa hemsida Stockholm) än vad du skulle med ett bredare sökord (hemsida), men den trafik du riktar dig till blir bättre: mer fokuserad, mer engagerad och efterfrågar dina tjänster.
Mindre konkurrens = Lägre kostnader
Långa sökord är värdefulla för företag som vill att deras innehåll ska rankas i organiska Google-sökningar, men de är potentiellt ännu mer värdefulla för annonsörer som kör betalda sökmarknadsföringskampanjer.
Synonymer till sökord
- slagord, uppslagsord, ämnesord, sökning