Vad är PageRank? Och frågan Finns inte PageRank längre?

google pageRank

Hur fungerar PageRank?

PageRank (PR) är en beräkning, uppfunnen av Google grundaren Larry Page och Sergey Brin, som utvärderar kvaliteten och kvantiteten av länkar till en webbsida för att bestämma en relativ poäng av sidans betydelse och auktoritet i en skala från 0 till 10.

Finns inte PageRank längre?

Google visar inte längre PageRank-poängen för webbplatser. Den brukade visas överst i webbläsare direkt i Googles Verktygsfält, men inte längre. Och PR-data är inte längre tillgängliga för utvecklare via API. Även om det nu är dolt från offentlig visning, är PageRank fortfarande en viktig ingrediens i Googles hemliga rankingalgoritmer.

PageRank garanterar inte hög rankning

Eftersom Google vill återvända till ett resultat som är av hög kvalitet, relevant och pålitligt kan det returnera webbsidor med bättre PageRank-poäng högre upp i SERP, även om PageRank bara är en av många rankingfaktorer som beaktas. Eftersom PageRank bara är en faktor i Google-rankningsalgoritmen är det viktigt att komma ihåg att en hög PageRank inte garanterar höga rankningar – men det kan vara till hjälp.

Dagens sökfråga - Finns inte pagerank längre?

Wikipedia information om Pagerank

Pagerank Pagerank, i marknadsföringsyfte skrivet PageRank, är en algoritm (namngiven efter Larry Page) för att mäta relativt informationsvärde på webbsidor. Algoritmen har nått stor berömmelse då den utgör grundmetoden för hur världens mest framgångsrika söktjänst Google väger olika webbplatsers informationsvärde mot varandra. Ett sätt att få reda på en domäns Pagerank är att använda Googles egen Google Toolbar. Det finns även separata tjänster på Internet som gör samma sak. Pagerank utvecklades av Stanford-universitetet som fick patent på den 1998. Google köpte ensamrätt på att använda patentet och betalade med Google-aktier som universitetet 2005 sålde för 336 miljoner USD. Algoritmen anses vara värd mycket mer än så i kommersiellt värde.